Valista asiakasta vaatimaan yritykseltäsi enemmän
Todellinen asiakaslähtöisyys on paljon enemmän kuin vain myötäilyä
Johtajille ja päättäjille tehtävissä kyselyissä asiakaslähtöisyys nostetaan usein yrityksen tärkeimmäksi arvoksi, ja tutkimuksissa siihen merkittävästi panostavien yhtiöiden todetaan menestyvän kilpailijoitaan paremmin.
Käytännössä asiakas häviää yritysten päivittäisessä toiminnassa liian usein muille prioriteeteille, vaikka asiakaskunnan ymmärrys ja oman liiketoiminnan kehittäminen siitä lähtien ovat ainoita yleispäteviä ohjenuoria kasvuun pyrkiville yhtiöille.
Asiakas maksaa palkkasi
Omassa organisaatiossani korostan usein, että liiketoiminnassa ja työelämässä pääsee jo pitkälle, kun sisäistää tämän näennäisen yksinkertaisen vanhan viisauden. Asiakaslähtöisyys ei kuitenkaan tarkoita aina sitä, että asiantuntija tarjoaisi jokaisessa tilanteessa täsmälleen sitä, mitä asiakas ilmaisee haluavansa.
Aulius kuunnella tätä tahtoa on toki yhteistyön ohittamaton lähtökohta, mutta vasta sen ensimmäinen askel – jotta voi tarjota sitä mitä asiakas oikeasti tarvitsee. Tämähän on monissa tapauksissa täysin eri asia kuin se mitä asiakas ensi kohtaamisella haluaa.
Asiakkaan oman ratkaisumallin koettelu on erityisen tärkeä taito asiantuntija-aloilla ja tässä maailmanajassa, kun digitalisaatio muuttaa toimialoja ennen näkemätöntä vauhtia. Tahti kullakin liiketoiminnan sektorilla on niin kiivas, että vain alaan erikoistuneet asiantuntijat voivat pysyä kehityksessä kiinni – aidosti menestyvät yhtiöt jopa hieman etunojassa.
Meiltä ostetaan asiantuntemusta
Tämä tarkoittaa myös sitä, että meiltä odotetaan ymmärrystä niistä yritysten konkreettisista tilanteista, joissa puoleemme käännytään. Tehtävämme on myös valistaa asiakasta niin, että hän osaa vaatia meiltä entistä enemmän. Vaatia palveluita, joilla pysytään toimialan vauhdissa ja otetaan siinä jopa etumatkaa hitaammin reagoiviin kilpailijoihin.
Kykymme tuottaa lisäarvoa on lopulta se asia, miksi asiakas palkkamme maksaa. Asiantuntijayritykselle se on myös ainoa keino jatkuvaan kehittymiseen ja pitkäkestoiseen menestykseen markkinoilla.