Tekoäly ja markkinoija
“Koneet vievät työmme” on ollut mantra jo pitkään teollisuuden aloilla. Tietotyöläiset ja asiantuntijat ovat tähän mennessä saaneet rauhassa katsoa, kun heidän autonsa ruuvaa kasaan kone, ihmisen sijaan.
Nyt on osalla alkanut puntti tutisemaan tekoälyn kehittymisen ja yleistymisen myötä. Tekoäly tulee korvaamaan toimintoja, kuten osan asiakaspalvelusta.
Markkinoijaa tekoäly ei tee tarpeettomaksi. Markkinoijalle tekoälystä tulee luottokumppani.
Tekoälyn etuna markkinoinnissa tulee olemaan se, että se voi tulkita dataa miljoonasosassa siitä ajasta, mitä se vie ihmiseltä. Algoritmit pystyvät katsomaan dataa objektiivisesti, eivät tarvitse aamukahvia tai menetä keskittymistään.
Datan analyysi on siis nopeaa ja tasalaatuista. Lisäksi tekoälyyn pohjautuva markkinointisovellus mahdollistaa, että kaikesta opitaan ja sitä voidaan soveltaa tulevaisuuden kehitykseen automaattisesti.
Ennen kuin jokainen markkinoija ripustaa hattunsa naulaan, on syytä ymmärtää, että nämäkään koneet eivät ole täydellisiä. Algoritmit ovat useimmiten “mustia laatikoita” eli tiedät vain mitä menee sisään ja mitä tulee ulos. Et sitä, mitä välissä tapahtuu.
Tekoäly pystyy kyllä mittaamaan kvantitatiivisia asioita ja oppimaan menneestä käytöksestä, mutta loppujen lopuksi markkinoimme ihmisille. Joitain asioita ja syitä niiden tapahtumiselle pitää tulkita ihmisen toimesta.
Markkinoijan pitää kyetä toimimaan tekoälyyn pohjautuvien teknologioiden kanssa yhteistyössä. Täten mahdollistaen oikean analyysin ja paremman markkinoinnin kehityksen. Hänen pitää myös pystyä kyseenalaistamaan tuloksia ja välttää sokeaa tulosten uskomista.
Suuri kysymys onkin: missä ovat nämä seuraavan sukupolven markkinoijat? Koulutetaanko heitä kouluissa? Oppivatko he nykyisissä organisaatioissaan? Siinä vaiheessa, kun markkinoijan ja koneen pitää pystyä toimimaan yhteistyössä, olemmeko konsulttien armoilla?