Oletko Sinä työyhteisösi pahin tuholainen ja ilmapiirin nakertaja?
Sinunlaisia työyhteisön tuhoajia on lähes jokaisessa työyhteisössä organisaation koosta ja toimialasta riippumatta. Sillä ei ole mitään väliä oletko mies vain nainen, nuori tai vanha, hyvin koulutettu tai huonommin koulutettu. Työllä ja hierarkkisella asemallasikaan ei ole merkitystä. Voit olla joko asiantuntija tai duunari, johtaja, työkaveri tai jonkun alainen. Tietenkin mitä enemmän valtaa omaat omassa organisaatiossasi, sitä enemmän sinulla on mahdollisuuksia, keinoja ja tilaisuuksia saada aikaan tuhoa omassa työyhteisössäsi. Teitä tuhoajia yhdistää suuren nautinnon ja tyydytyksen saaminen siitä ilosta, kun näette tekojenne ja sanojenne aiheuttaman hämmennyksen ja mielipahan ympärillänne.
Taustana kaikelle tälle tuhon aiheuttamiselle on se, että sinulla on joko erittäin huono, tai miksei myös toisaalta liian hyväkin, itseluottamus ja omanarvontunto. Omaa egoa korostaaksesi haluat nähdä riitelyä, tuskaa ja huonoa fiilistä ympärilläsi. Näin saat tunteen olla edes hetken muiden ihmisten yläpuolella. Mitä enemmän työtoverisi kärsivät, sitä enemmän sadistista mielihyvää koet sisälläsi. Sinun mielestäsi asiat eivät koskaan voi työyhteisössäsi olla hyvin. Aina löytyy puutteita ja valittamista jos ei muualla, niin ihmisten välisissä suhteissa. Eihän työssä mielestäsi koskaan voi olla mukavaa ja innostavaa, vaan sen pitää olla rankkaa ja masentavaa raatamista ja raadollista rutiineissa rypemistä. Sinulla on myös erittäin taitava psykologinen silmä. Sinä osaat lähes aina vetää juuri siitä narusta, joka aiheuttaa pahinta tuhoa ihmissuhteissa ympärilläsi.
On monia keinoja toimia tehokkaana työpaikan ilmapiirin tuhoajana
Sinulla on arsenaalissasi monia keinoja toimia tehokkaana työpaikkasi ilmapiirin tuhoajana. Sinä osaatkin taitavasti löytää ja valita juuri ne keinot. mitkä ovat tehokkaimpia. Seuraavassa listassa on keinovalikoimasi TOP10-lista, mistä saat ylivertaiset ”kiksisi” tuhoajana.
1. Älä alennu tervehtimään työkavereitasi!
Miksi tervehtisit heitä, hehän ovat vain työkavereitasi, eivät mitään henkilökohtaisia ystäviäsi, jos sinulla nyt mitään todellisia ystäviä onkaan. Lisäksi jos olet esimiesasemassa, alaisten tervehtiminen on täysin turhaa. Eihän siitä sinulle esimiehenä mitään hyötyä ja merkitystä ole. Sitä paitsi tervehtimättä jättäminen on varsin salakavala keino aiheuttaa työyhteisössäsi eripuraa ja ahdistuneisuutta, sillä tällä tavoin jokainen kohteenasi oleva henkilö jää mielessään miettimään, että miksi et tervehtinyt häntä. Sinun kannaltasi optimaalisimmissa tapauksissa hän jää murehtimaan sitä, että onko hänessä tai hänen toimissaan ollut jotain vikaa. Pitkään jatkuessaan alkaa tilanne häntä ahdistaa aiheuttaen henkistä stressiä. Silloin tiedät, että olet jo päässyt tavoitteeseesi.
2. Ole itsekäs ja omahyväinen, äläkä missään tapauksessa ota huomioon muita!
”Oma etu paras etu” -toteamus toimii mielestäsi hyvin myös työyhteisössäsi. Omasta mielestäsi voit käyttää työtovereitasi mahdollisimman paljon hyödyksesi ilman mitään omantunnon tuskia omien etujesi ajamiseen, esimerkiksi pyrkimyksissäsi edetä urallasi tai muuten vain näyttää paremmalta kuin muut esimiehesi silmissä. Pyri aina kahmimaan ensimmäisenä itsellesi kaikki mahdolliset edut, kuten esimerkiksi uudet työvälineet, parhaat loma-ajat, hyvät koulutustilaisuudet. Anna sen jälkeen muiden jäädä tappelemaan keskenään jäännöspaloista. Oman tiimisi onnistuessa hyvin jossain työtehtävässään, korosta kovaan ääneen esimiehillesi oman työpanoksesi merkitystä projektin onnistumisessa. Sinun ansiotahan se kuitenkin oli! Tiimin epäonnistuessa selitä asiat omalta kohdaltasi aina parhaimmin päin, sillä ethän sinä mitään väärin tehnyt, mutta kun ne muut… Tärkeintähän on se, että juuri sinulla menee työpaikallasi hyvin, muista ei ole niin väliä.
3. Puhu mitä puhut, mutta tee kuitenkin ihan muuta!
Sinä loistat työpaikkasi parhaimpana katteettomien lupausten ja puheiden mestarina. Teet jatkuvia lupauksia työkavereillesi ja esimiehellesi asioiden hoitamisesta ja eteenpäin viemisestä. Tosiasiassa pyrit kuitenkin mahdollisuuksien mukaan välttämään asioiden varsinaisen tekemisen. Mieluimmin vaikka yrität delegoida sen jonkun toisen tehtäväksi. Jos joku havaitsee lupauksesi pelkäksi puheeksi, sinusta paljastuu myös selittelyjen mestari kertoessasi vuolaasti, miksi et voinutkaan hoitaa lupaamiasi asioita. Kaikki salaisuudet ovat myös mielestäsi tehty rikottaviksi. Usein nimittäin lupailet pyhästi työtovereillesi pitää heidän kertomansa salaisuudet vain omassa tiedossasi, mutta heti tilanteen ollessa otollinen menet juoruamaan näistä asioista muille. Asian joskus paljastuessa tietenkin kiellät juoruamisesi ja vierität syyn siitä jollekin toiselle.
Mitä enemmän sinulla on valtaa omassa hierarkiassasi, sitä enemmän pystyt hyödyntämään 'hajota ja hallitse' –periaatetta
4. Hajoita ja hallitse!
Jo aikoinaan antiikin Rooman valtakunnassa ymmärrettiin, että paras tapa hallita on tilanteisiin sopivien liittolaissuhteiden luominen sekä pyrkiminen siihen, että liittolaiset ja viholliset olisivat jatkuvasti keskenään eripurassa. Samaa tekniikkaa sinä työyhteisön tuhoajana käytät myös omassa työpaikassasi. Pyrit tilanteista ja asioista riippuen liittoutumaan sen hetkisiin tarkoitusperiisi sopivien henkilöiden kanssa. Muiden kanssa toimit niin, että sopivin sanankääntein ja puhein pystyt pitämään heidän keskinäiset suhteensa riitaisina tai ainakin epäluuloisina. Tilanteet vaihtelevat ja liittolaiset vaihtuvat, mutta kokonaisuutena pystyt kohtelemaan työpaikkasi ihmisiä kuin marionettinukkeja pitämällä kaikkia lankoja käsissäsi. Mitä enemmän sinulla on valtaa omassa hierarkiassasi, sitä enemmän pystyt hyödyntämään ”hajota ja hallitse” -periaatetta. Johtajana voit esimerkiksi kätevästi hallita alaisiasi monissa tilanteissa usuttamalla eri työntekijä- ja ammattiryhmät nokittelemaan ja riitelemään toistensa kanssa.
5. Älä koskaan myönnä olevasi väärässä!
Sinun mielestäsi omien mielipiteitten ja tietojen myöntäminen vääriksi on selvä heikkouden merkki ja sen takia sitä on ehdottomasti kaikin keinoin vältettävä. Tietenkin jos totta puhutaan, ethän sinä oikeastaan koskaan omasta mielestäsi ole edes väärässä. Muut ihmiset vain ymmärtävät sinua väärin tai olosuhteet ovat sinua vastaan. Sinun tiukkana periaatteenasi on se, että loppuun asti on pysyttävä oman mielipiteensä takana, vaikka kaikki muut olisivat eri mieltä kanssasi. Loppujen lopuksi sinähän kuitenkin olet aina oikeassa, vaikka sitä muut eivät tajuakaan. Näin eri mieltä kanssasi olemalla kaikki muut näyttävät tyhmyytensä ja yksinkertaisuutensa sinulle. Etenkin esimiehenä sinun on huolehdittava siitä, että alaisesi ovat aina samaa mieltä kanssasi. Tehän olette kuitenkin ”yhtä suurta perhettä”, jolla on yhteinen käsitys asioista. Tämän käsityksen määräät sinä.
6. Älä ota vastuuta virheistäsi, vaan hae syntipukkeja!
Kukaan omanarvontuntoinen ihminen ei mielestäsi myönnä omia virheitään ja mokiaan, eikä ainakaan tunnusta niitä! Se vasta olisi heikkoutta! Itse asiassa, jos ihan totta puhutaan, ethän sinä oikeastaan koskaan mitään virheitä teekään, et ainakaan mitään sellaisia, joita pitäisi muille kertoa. Sinulla on aina helppo sysätä vastuu muille. ”Se oli pomon/työkaverin vika”, ”Minä sain huonot työohjeet”, ”Olisin tehnyt kaikki oikein, mutta Kaisa ei auttanut minua kunnolla”, ”Se oli jonkun muun vika, ei minun” ovat varsin tuttuja lauseita selityksissäsi. Esimiehenä sinun on helppo syyttää alaisiasi ja vastaavasti työntekijänä joko omia esimiehiäsi tai työtovereitasi. Näin syntipukkeja ahkerasti hakemalla voidaan helposti unohtaa todellinen syyllinen. Samalla tietenkin tällöin voidaan unohtaa se, että miten tapahtunut virhe voitaisiin mahdollisimman pian korjata ja jopa sen uudelleen esiin tuleminen estää.
7. Sotke työasiat ja henkilökohtaiset asiat iloisesti toisiinsa!
Sinulle työyhteisö on oma henkilökohtainen reviirisi, missä työasiat ja henkilösuhteet sekoittuvat jatkuvasti toistensa kanssa. Jos et jostain syystä satu pitämään jonkun työtoverin pärstästä tai et pidä hänen tavastaan hoitaa asioita, niin eihän tuollaisen tyypin kanssa voi työskennellä! Tyyppihän ärsyttää sinua jo paitsi naamallaan, niin myös pelkällä olemassaolollaan. Hänen kanssaan yksinkertaisesti ja periaatteesta ei voi olla samaa mieltä missään asiassa. Muista suosia myös omia henkilökohtaisia suosikkejasi ja kavereitasi. Etenkin esimiehenä pyri antamaan suosikeillesi parempia työtehtäviä, ja anna heille huomiotasi muutenkin muita ihmisiä enemmän. Lisäksi pidä työyhteisöäsi omana henkilökohtaisena metsästysalueenasi. Kaikki toista sukupuolta edustavat, vähänkin puoleensavetävät, työtoverisi ovat vapaata riistaa sinulle. Pyri heidän kanssaan seksuaalisiin suhteisiin kaikkia mahdollisia keinoja käyttämällä eli lahjomalla, uhkaamalla ja kiristämällä. Varsinkin esimiehenä toimiessasi sinulla on laaja keinoarsenaali käytettävissäsi tässä asiassa. Jos joku uskaltaa uhmata sinun tahtoasi ja kehtaa kieltäytyä ehdotuksistasi, niin kosta hänelle hänen julkea tekonsa julmasti ja näkyvästi.
Kaikki puheet omien tunteitten hallinnasta sekä asiariitojen pitämisestä pelkkinä asiariitoina ovat pelkkiä höpinöitä
8. Älä hienostele, vaan töksäyttele anteeksipyytelemättä, mitä sylki suuhun tuo!
”Hienotunteisuus ja kohteliaisuus kuuluvat hermoheikoille ja hienohelmoille”, on selkeä toimintasi ja viestintäsi johtoajatus. Sinun mielestäsi kaikki puheet omien tunteitten hallinnasta sekä asiariitojen pitämisestä pelkkinä asiariitoina ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä ovat pelkkiä konsulttien sekä ”kaiken maailman dosenttien” höpinöitä. Jos työkaveri on mielestäsi tyhmä, miksei sitä muka voisi sanoa hänelle suoraan. Jos kaveri ottaa tästä nokkiinsa, niin se on hänen oma murheensa. Näinhän kaveri vain todistaa puheesi hänen tyhmyydestään oikeaksi. Sitä paitsi, sitä on aivan turhaa omia sanojaan anteeksi pyydellä. Sehän vain osoittaisi luonteenheikkoutta. Sinua ei yhtään haittaa, vaikka muita työyhteisösi jäseniä häiritsee tapasi laukoa ”totuuksia” sekä laskea leikkiä muiden kustannuksella. Vahingonilo on kaikkein suurinta iloa. Jos joku ei hyväksy sitä, niin se on hänen ongelmansa, ei sinun. Pääasia on se, että sinulla itselläsi on hauskaa. Sinullahan on huumorintajua vaikka muille jakaa.
9. Älä pidä ketään muita arvossa kuin itseäsi! Sinähän olet oman työpaikkasi, tai ainakin oman osastosi, tärkein työntekijä.
Ilman sinua ei mikään siellä toimisi ja kaikki asiat menisivät vielä nykyistä huonommin. Kaikki työkaverisi ovat vain statisteja, jotka usein ovat vain pelkkänä esteenä tielläsi parempiin asemiin. Jos joku onnistuu saamaan aikaan hyvän suorituksen, niin miksi siitä muka pitäisi nostaa mitään numeroa? ”Paistaahan aurinko joskus risukasaankin”, on tällöin ajatuksesi. Ja sitä paitsi, jos erehdyt toista ihmistä kehumaan, saat hänen vain turhan päiten ylpistymään. Tämän vuoksi ainoa palaute, mitä kannattaa antaa työtovereillesi, on negatiivinen palaute. Varsinkin esimiehenä toimiessasi sinun pitää muistaa, että työntekijöitä ei koskaan saa kehua, ei silloinkaan, kun tilanne sitä vaatisi. Jos tähän virheeseen sortuisit, sehän voisi johtaa siihen, että pian ne alkavat pomppia varpaillesi ja uhkaavat auktoriteettiasi.
10. Pidä esimiehenä kaikki langat tiukasti käsissäsi äläkä hyväksy oma-aloitteisuutta!
Esimiehenä sinun on muistettava, että koskaan et saa sallia alaisiltasi minkäänlaista oma-aloitteisuutta. Sitä paitsi, eiväthän he kuitenkaan mitään osaa, vaan sinun kuitenkin pitää hoitaa työ loppuun asti. Sinä olet ainoa, joka hallitsee kokonaisuuden ja tietää jokaisen työvaiheen siinä. Tämän vuoksi kaikille työntekijöille täytyy työohjeet antaa mahdollisimman pikkutarkasti. Mikromanagerointi rules! Työn suorittamista pitää myös tarkkaan valvoa, jotta kukaan ei vain saisi omia ajatuksia päähänsä työn helpottamiseksi. Mitä taas palaverikulttuuriin tulee, sen kehittäminen on turhaa hömpötystä, eihän palavereissa kuitenkaan kukaan muu sinun lisäksesi saa suutaan auki. Tai no, ainahan porukkaan eksyy mukaan yksi tai kaksi harmillista vastarannan kiiskiä, mutta heidät saa nopeasti hiljaisiksi sijoittamalla heidät pari kertaa hanttihommiin tai siirtämällä toisille osastoille muiden harmiksi.
Jokaisella yksittäisellä työyhteisön jäsenellä on oma vastuunsa yhteisönsä ilmapiiristä
Kaikesta edellä kerrotusta huolimatta toivon hartaasti, ettet kuitenkaan äskeisestä löytänyt itseäsi. Kaikkien ihmisten on kuitenkin hyvä muistaa, että työyhteisön hengen tuhoaminen on loppujen lopuksi aivan pienistä asioista kiinni. Työyhteisön toiminnan perussääntö valitettavasti on, että se kuuluisa ”heikoin lenkki” määrittää tahdin. Tällä tarkoitan sitä, että yksikin mätäpaise joukossa pystyy tahtoessaan, ja tietenkin muiden avittaessa siihen, saamaan paljon pahaa aikaan. Tietenkin on hyvä muistaa, että samoin on myös toisinpäin, eli yksi ihminen voi omilla aloitteillaan ja toiminnallaan luoda jopa koko työyhteisöön sellaisen hengen, että kaikki työyhteisön tuhoajat ja ilmapiirin nakertajat saadaan kuriin.
Tämä korostaa sitä, että jokaisella yksittäisellä työyhteisön jäsenellä on oma vastuunsa yhteisönsä ilmapiiristä. Tästä vastuusta ei kukaan voi luistaa! Totta kai on selvää, että tämä vastuu ja mahdollisuus toimia on sitä suurempi, mitä korkeammalla henkilö on organisaation hierarkiassa, mutta tämä ei vie vastuuta pois yksittäiseltä työntekijältä. Jos joku uskaltaa ottaa vastuun ilmapiiristä omalla esimerkillään, niin tätä rohkeaa esimerkkiä on usein muidenkin helppo seurata. Näin pienestä ja hentoisesta lumihiutaleesta voi pikku hiljaa kasvaa valtava lumivyöry, joka toivottavasti lopulta hävittää kaiken työyhteisön tuhoajien tuhovoimasta.