Miksi johtaja ei puhu eikä bloggaa?
Helmikuussa julkaistiin kiinnostava tutkimus suomalaisista yritysjohtajista. Tutkimuksessa oli monta tulosta, joista minunkin on helppo tunnistaa itseni: esimerkiksi sen, että suomalaista firmaa johtaa edelleenkin useimmiten keski-ikäinen mies.
Tutkimuksessa oli kyllä myös sellaisia tuloksia, joista en itseäni tunnista. Esimerkiksi suomalaisten johtajien inspiraation lähteitä kysyttäessä ihmiset tulevat viimeisinä. Minulle ihmisten kanssa työskenteleminen on kyllä se ehdottomasti tärkein inspiraation lähde. Tunnen itseni päivittäin etuoikeutetuksi, kun saan kohdata upeaa joukkoa erilaisia ihmisiä: motivoituneita Kotipizza-yrittäjiä, asialleen omistautuneita alihankkijoita, tavallisia hyvää ruokaa rakastavia asiakkaita ja niin edelleen.
Tutkimustulos saattaa selittää osaltaan sitä, miksi suomalaiset johtajat eivät vielä ole panostaneet henkilökohtaiseen viestintäänsä yhtä paljon kuin ruotsalaiset tai brittiläiset kollegansa, amerikkalaisista nyt puhumattakaan. Viestinnässä kun ei ole kyse vain viestien lähettämisestä, vaan vähintään yhtä paljon niiden vastaanottamisesta.
Tommi Laiho kirjoitti viime viikolla, että ”suomalainen yritysjohtaja on kuivakka insinööri, jonka karisma unohtui synnytyslaitokselle, ja josta median edessä tulee alleviivatusti haukotuksia herättävä, persoonaton pösilö”. Minut hän mainitsi poikkeuksena.
Kiitos Tommille kehuista, mutta uskoisin, että johtajien viestintäongelmat johtuvat enemmän väärinkäsityksistä ja virheellisistä asenteista kuin synnynnäisestä karismavammasta.
Varsinkin sosiaalisen median viestinnästä elää johtajien keskuudessa monia väärinkäsityksiä. Yhdet väheksyvät somessa vietettyä aikaa yksityiselämän harrasteluna, jolla ei ole mitään tekemistä liikeyrityksen johtamisen kanssa. Toiset taas pitävät blogia tai Twitteriä yrityksen yksisuuntaisen tiedotustoiminnan jatkeena.
Todellisuudessa sosiaalinen media on ennen kaikkea loistava paikka inspiroitua ihmisistä. Blogissa ja Twitterissä johtaja voi avata ajatteluaan ja kertoa toimintansa taustoista, mutta vielä enemmän ne ovat keskustelun kanavia. Minä en ole somessa pelkästään siksi, että saisin kertoa mitä ajattelen. Olen siellä, jotta ymmärtäisin paremmin, mitä Kotipizzan yrittäjät ja asiakkaat ajattelevat.
Juuri tämä ajattelu oli taustalla, kun haastoin muut suomalaiset yritysjohtajat mukaan läpinäkyvyystalkoisiin ja keskustelemaan somessa sidosryhmiensä kanssa.
#tjhaaste ei ole vielä aiheuttanut suomalaisten johtajien ryntäystä bloggaamisen pariin, mutta olen kyllä saanut aiheesta jo paljon positiivista palautetta. Uskon, että monien johtajien asenne digitaalista keskustelua ja avoimuutta kohtaan on muuttumassa.
Hyviä merkkejä asenteiden kehittymisestä on myös helmikuisessa johtajatutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan kun toimitusjohtajat arvostavat kommunikointia enemmän kuin hallitusten jäsenet. Eiköhän se ala kohta näkyä myös sosiaalisessa mediassa.