Kuka ottaa pallon haltuun digitalisaatiosta?

Kuka ottaa pallon haltuun digitalisaatiosta?

CIO, henkilöstöjohtaja, CMO, viestintäjohtaja, kehitysjohtaja, CDO, talousjohtaja, kaupallinen johtaja, luova johtaja, toimitusjohtaja. Siinä raskaan sarjan tittelikirjoa. Monella heistä on paikka myös johtoryhmissä, osalla myös hallituksissa.

Mutta kuka pomoista ottaa vastuun yrityksen digitalisoimisessa?

Tehdyn tutkimuksen (Sofigaten, TIVIAn ja Aalto-yliopiston Tietohallintojen johtaminen Suomessa) mukaan varsinaista vastuunottajaa ei löydy: 45 % yrityksistä vastuunkantajaa johtoryhmästä ei löytynyt.

Digitalisaatio on suomalaisissa organisaatioissa kaikkien ja ei-kenenkään tontti. Vaikka digitaalisuus alkaa olla osa kaikkia toimintoja, todelliset sähköisen liiketoiminnan uudisraivaajat puuttuvat, tiivistää Sofigaten liiketoimintajohtaja Katri Kolesnik.

”Mitä arvoa tuotamme?” ja ”kenelle?” ovat digitaalisen muutoksen strategisia ydinkysymyksiä. Kenen osaamisaluetta ovat näihin kysymyksiin haettavat vastaukset?

toinen-mielipide-vierula-4

Liiketoiminnan digitalisoiminen on iso muutos. Sisäisesti ja ulkoisesti.

Muutosta läpivievän topparoikan monialaisuus auttaa parempaan suoritukseen muuttuvassa ympäristössä.

Vastaukset mainittuihin strategisiin ydinkysymyksiin tulevat yrityksen ulkopuolelta: asiakkuuksista ja sidosryhmistä. Se puolestaan on markkinoinnin osaamisaluetta.

En kuitenkaan sano, että oikea vastaus kysymykseen vastuunkantajasta olisi CMO tai yrityksen markkinointimandaattia kantava (heillä kun tuppaa olemaan hierarkiassa tukitoiminnon rooli).

Mutta olipa muutoksen vastuun- ja lipunkantaja CIO, kehitysjohtaja, CDO, viestintäjohtaja, HR tai toimitusjohtaja, on sähköisessä liiketoiminnassa menestymisessä keskeinen rooli strategisella markkinointiosaamisella.

Kysyn lisäksi: Onko olemassa kohtalonyhteys siinä, että markkinointi on yrityksissä tukitoiminto ja sillä, että lähes puolet yrityksistä ei löydä johtoryhmästä osaajaa, jolle digitalisaation voisi vastuuttaa?

Keskustelua, kiitos.