Turvallinen markkinointi on vetistä viiniä
Siitä ei humallu. Siitä ei nauti. Sitä ei muisteta.
Kypsällä toimialalla oleva yritys uskoo, että pystyy pärjäämään kilpailijoilleen kehittämällä uusia toimintatapoja ja hyväksikäyttämällä monipuolisempia markkinoinnin keinoja. Siis rikkomalla vanhaa muottia.
Brainstormaillaan, mennään vähän out of the box ja saadaan mahtavia ideoita, joilla häiritään muuta kenttää. Idea vaikuttaa niin hyvältä, ettei kukaan voi uskoa, miksei sitä ole aiemmin keksitty.
Sitten jonkun pitää antaa idealle viimeisenä vihreää valoa – ottaa vastuu. Jonkun pitää siis riskeerata ja olla se henkilö, joka myöntää epäonnistuneensa, jos kokeilu menee pieleen tai onnistuneensa, jos homma onnistuu.
Lopputulema on, että kevennetään vähän ideoita. Muutetaan tekstiä vähemmän räväkäksi ja kuvinakin voisi toimia ne vanhat. Oikeastaan monet osa-alueet vanhassa tavassa näyttävät entistä houkuttelevammalta, joten pysytään niissä.
Laitetaan muutokset maailmalle ja odotetaan. Kolmea kuukautta myöhemmin homma ei näytä tuovan yhtä hyviä tuloksia, kuin ”perinteiset metodit”. Otetaan pakkia, naureskellaan kahvipöydässä idean hölmöyttä ja todetaan, että mahdotonta onnistua.
Joisitko itse vetistä viiniä? Eivät myöskään asiakkaasi. Siinä vaiheessa, kun se jonka tehtävä on vetää liipasimesta jonkin riskialttiin markkinointiuudistuksen kanssa alkaa pelkäämään, aletaan merkittäviä ideoita vesittää ja kulmia hiomaan pyöreiksi. Saadaan aikaan markkinointia, joka ei kosketa ketään eikä sitä huomata. Sillä ei ainakaan loukata ketään, muttei herätetä juuri muitakaan tuntemuksia. Se on turvallista. Siitä ei humallu. Siitä ei nauti. Sitä ei muisteta. Se on vetistä viiniä.
Vastapainoksi pitää varmasti antaa ne ohjenuorat, jolla tämä vältetään: ole rohkea, älä vesitä ideoita ja anna uusille ideoille aikaa tuottaa tuloksia. Voit pelätä urasi tai yrityksesi puolesta, mutta markkinat näyttävät paljon paremmilta yrittäneille ja epäonnistuneille, kuin pelkureille.