Tehokkuus on itsepetosta
Työaikoja pidennetään, koska jos 7,5 tuntia työtä päivässä on tuottanut tuloksen x, pitäisi kaiken lisäyksen yksinkertaisesti nostaa tulosta samalla kertoimella. Toimii hienosti Excelissä, heikommin ihmisissä. Asia, johon tässä uskotaan on, että työn tehokkuus pysyy samana. Yhteiskuntamme on jo osittain hyväksynyt sen, että työpaikalla tehdyt tunnit eivät korreloi menestykseen ja työntekijöille annetaan mahdollisuus työskennellä paikasta riippumatta, kun huomataan ettei työn tehokkuus laske. Tehokkuuden mittaus on jo parempi kuin pelkän työajan mittaus, mutta ei riittävä.
Tehokkuus on itse asiassa huono mittari menestykseen, koska sähköpostiakin voi lukea 8 tuntia päivässä tehokkaasti, tuottamatta käytännössä mitään. Tehokkuuden sijaan pitää mitata tuloksia. Tuloksien mittaus toimii, jos tiedät tulokset, joihin tähtäät. Niiden pitää myös olla oikeasti liiketoimintaasi edistäviä, eikä vain asioita, joita on kiva saavuttaa.
Oikeiden tulosten saavuttamiseen tarvitset oikeat mittarit. Jos myyjäsi tehtävä on tuoda lisää liikevaihtoa yritykseen, et voi määrittää mittariksi kuukausittaisten asiakastapaamisten määrää. Asiakastapaamiset saattavat olla pakollisia, jotta myyntiä saadaan aikaan, mutta tässä palkitset kokouspöydästä istumisesta etkä kaupasta. Vastaavasti, jos myyjän pitää parantaa asiakastyytväisyyttä, et voi palkita tätä vain jokaisesta kaupasta, vaan asiakassuhteen pysyvyydestä ja laadusta.
Mittarien pitää siis perustua oikeisiin tavoitteisiin ja konkreettisiin numeroilla mitattaviin tuloksiin. Pelottavan yksinkertaista pitkälle strukturoidussa bisneskulttuurissa on sanoa: ”Tavoite on kasvattaa kuukausittaista liikevaihtoa 10 000 euroa per myyjä. Toteuta parhaaksi näkemälläsi tavalla. Saat käyttöösi tarvitsemasi resurssit.” Uskomattoman yksinkertainen, selkeä ja vahva tavoite. Myös pelottava tavoitteen määrittäjälle, koska päästät ihmisen tekemään parhaaksi näkemällään tavalla eli joudut antamaan vapautta ja ehkä hieman rahaakin.
Vaikka tuloksien mittaaminen on parhaita tapoja mitata menestystä ja selkeyttää tavoitteita, on siinäkin haasteensa. Tulokset, joita tavoittelet, voivat olla täysin turhia. Jos yrityksen toiminnoista pitäisi poistaa kaikki ne, jotka eivät ole välttämättömiä, näkisimme hyvin paljon ketterämpiä ja menestyvämpiä yrityksiä Suomessa. Yritykset, jotka yrittävät samaan aikaan olla paras työpaikka, kovin kasvaja, pitää korkeimman asiakastyytyväisyyden ja kasvavan liikevaihdon, ovat kuin lapsi karkkikaupassa. Liikaa asioita, jotka vievät huomion ja kaikkea maistellaan vähän, kunnes mikään ei maita.
Vaihtoehtoisesti voit antaa yrityksen tavoitteeksi esimerkiksi kymmenen uuden pysyvän asiakkaan hankinnan kuukaudessa. Tämän mukana tulevat asiakastyytyväisyyden ylläpidon tarve selkeänä osana, josta myös seuraa kasvua yritykselle ja korkeampaa liikevaihtoa. Tällaisessa yrityksessä pitää myös työntekijöiden tyytyväisyyden olla korkea, jotta kasvumoottori toimii. Et tarvitse viittä eri tavoitetta. Yksi selkeä tavoite riittää.
Tiedä siis, mikä on tavoite ja miksi, mitä mitataan ja miten. Kun sinulla, yrityksellä ja henkilökunnalla on selkeä tavoite, oikein valitut ihmiset kyllä löytävät tarvittavan polun, siihen pääsemiseksi. Sellaisen joka voi olla parempi, kuin yksikään aiempi.