Modernin myynnin kymmenen käskyä
”Numerot eivät valehtele. Ihmiset valehtelevat. Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada kvartaalia kuosiin.”, totesi menneen maailman myynninvetäjä, kun maanantaipalaverissa porukkaa piristi.
Toisaalta jos mahdollisuusmankeli näyttää punaista ja kalenterin ainoat aktiviteetit on varattu kavereiden kahvihetkille, kannattaako kummastella, jos kapteeni kehottaa katsomaan peiliin?
Samalla numerot kertovat myös tarinan toista puolta. Myynnin muuttamisen eteen kohti toimivampia tapoja, tehdään monissa organisaatioissa edelleen sietämättömän vähän tekoja. Tuumaillaan kyllä, mutta harva hyppää aidosti satulaan. Jokainen myynnin kanssa tekemisissä ollut johtaja, jolla on internet, tuntee taatusti tutkimustulokset, joissa kerrotaan myynnin kuolemasta, asiakkaan valtataistumisesta sekä algoritmien ja automatiikan aikakaudesta. Digi on tullut jäädäkseen.
Näyttävät numerot miltä tahansa, tilanne monissa organisaatioissa on kuitenkin se, että muutoksen ei olla koskettu kepilläkään. Siis siirretty toiveita ja tutkimuksia toimeen ja tekoihin. Jos tilanne yrityksessä on sellainen, että liikevaihto laskee pulkkamäkeä, on turha voivotella tai tutkailla tilastoja, vaan viimeistään nyt on aika hypätä pelkääjän paikalta reilusti rattiin ja kääntää kurssi takaisin kohti koillista.
Vietimme Ville Lintulan, Jarkko Kurvisen ja allekirjoittaneen seurassa hienon hetken keskustellen, miten myynnin pitäisi muuttua selvitäkseen uuden maailman myllerryksissä. Vaikka tekniikka hangoitteli vastaan, saimme purkkiin vajaan tunnin keskustelun myynnin murroksesta.
Kokosimme modernin myynnin kymmenen käskyä oheisessa webinaarissa.
Klikkaa mukaan katsoaksesi myyntijohdon webinaaritallenteen ”Muutu tai tule korvatuksi”.