Ketterän tuotekehityksen perisynti
Minium viable product (MVP) on vaikea käsite. Usein syynä on rohkeuden tai ymmärryksen puute, mutta myöskään itse käsite ei ole yksiselitteinen.
Digitalisoituvassa maailmassa on oltava erittäin nopea. Jos idea on hyvä tai tarve selkeä, on saatava ensimmäinen toimiva prototyyppi markkinoille nopeasti – ennen kilpailijoita tai tarpeen häviämistä. Asiakastyytyväisyys vaatii nopeaa reagointia ja uusien ominaisuuksien ripeää käyttöönottoa.
Ketterästä tuotekehityskuvasta käy ilmi, että potkulaudan markkinoille saaminen on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa kuin auton. Liikkumista päästään testaamaan nopeasti ja samoin oppimaan virheistä. Samalla vakuutetaan sijoittajat ja saadaan pääomaa jatkamiseen. Kilpailijat jäävät taakse ja kate pysyy parempana.
Potkulauta ei silti ole auto
Ennen tuotteen tekemistä, on tunnistettava tärkein käyttötarkoitus tai ominaisuus. Jos tavoite on luoda liikkumista helpottava kulkuneuvo, silloin potkulaudasta aloittaminen on oikea valinta.
Mikäli tavoitteena on tehdä auto, potkulauta on väärä valinta, koska siitä ei koskaan tule autoa. Pitääkö siis ensin tehdä yksinkertainen auto, ilman mitään varusteita ja ominaisuuksia? Ei aivan, sillä tässä on toinen kompastuskivi.
Nopeasti uusia tuotteita luovat organisaatiot unohtavat joskus ensivaikutelman. Se on yhtä tärkeä, kuin nopeuskin. Jos tuote ei ole hyvä, tuotantonopeudella ei ole mitään merkitystä. Tämä näkyy esimerkiksi puhelinvalmistuksessa, jossa aluksi tuotiin uusia malleja markkinoille viikottain. Apple julkaisi erilaista 1-2 laitetta vuodessa ja pysyi silti markkinajohtajana keskittymällä mielikuviin ja laatuun.
Tarpeen lisäksi tarvitaan syy. Miksi juuri sinun tuotteesi olisi kiinnostava? Ei riitä, että se tuotetaan nopeasti, koska elinkaaret lyhenevät ja uusia tuotteita tulee markkinoille jatkuvasti.
Minimun viable product antaa mahdollisuuden löytää tuo syy. Se luo mahdollisuuden testata erilaisia tuotteita ja ideoita aidoilla asiakkailla. Mieti tuotteesi tärkein käyttötarkoitus, mikä on sen tärkein erottumistekijä, miksi juuri se haluttaisiin ostaa ja miten se kehittyy tulevaisuuden vaatimusten mukaan. Sitten vasta tee yksinkertaisin mahdollinen, mutta määrittämäsi peruskriteerit täyttävä toimiva versio.
Asiakaspalvelusi laatu on suoraan yhteydessä menestysmahdollisuuksiisi. Vaikka huippuluokan asiakaspalvelu paikkaa tuotteen heikkouksia, ei loistavakaan tuote menesty, jos asiakaspalvelun laatu on huono.
Älä siis syyllisty ketterän tuotekehityksen perisyntiin, vaan luo asiakastarpeisiin vastaava ensimmäinenkin versio ja jatka siitä kehittämistä saamasi asiakaspalautteen perusteella.