Tehokkuus on tehotonta – se ei tuota viivan alle eikä päälle
Tehokkuus ei tuota. Tehokkuuden sijaan tarvitaan investointeja fiksumpaan tekemiseen: ratkaisuihin, jotka sitouttaa asiakkaan, palkitsemiseen pienistä parannuksista, sitoutumisesta omaan työhön, iloon ja intoon.
Tehokkuuden ongelma on se, ettei se ota huomioon ihmistä. Meidän tehokkuus ja sen perustelut ovat peräisin teolliselta aikakaudelta, jossa tehokkuus oikeasti tuotti arvoa, koska koneet tuottivat tehokkuuden. Tehokkuus, niin kuin sitä on meillä Suomessa viimeinen vuosikymmen saarnattu ja toteutettu, ei huomioi ihmistä asiakkaana eikä työntekijänä. Tehokkuus kuristaa ja kurjistaa. Pahinta tässä on, että monissa organisaatioissa tehokkuusmantra ja seuranneet teot ovat vieneet pohjan luottamukselta.
Nyt on aika siirtyä seuraavalle aikakaudelle. Tehokkuuden sijaan meidän pitää keskittyä fiksuun tekemiseen. Bisnes on oikeasti yksinkertaista: Löydä ongelma, jonka pystyt ratkaisemaan, investoi ratkaisuun ja rakenna ratkaisua tulevien asiakkaidesi kanssa. Aina sen ei tarvitse olla edes ongelma, jota asiakkaasi aktiivisesti ajattelevat. Mutta aina se on jotain, jonka he heti tunnistavat, kun näkevät ratkaisun.
Hommat täytyy hoitaa fiksusti. Fiksuun tekemiseen kuuluu se, ettei tehdä asioita, jotka eivät luo asiakkaalle arvoa, koska sellainen tekeminen on poissa paitsi asiakkaalta myös meiltä itseltämme. Fiksuun tekemiseen kuuluu se, että kehitetään omaa ja porukan tekemistä yhdessä. Karsitaan turhaa ja rakennetaan uutta. Jos jokin ei toimi, uskalletaan kokeillaan uutta ideaa. Rakennetaan asioita, jotka tuottavat asiakkaalle arvoa.
Lopetetaan tehokkuus, koska se ei tuota viivan alle eikä päälle. Investoidaan fiksumpaan tekemiseen ja hämmästytään tuloksista – viivan päällä ja viivan alla.