Suurin vaaramme ei ole se, että viemme tarinallistamisen överiksi, vaan että emme vie! Tarinallistaminen ei toimi, jos jäämme vanhaan tuttuun samisteluun, hajuttoman ja mauttoman tekemisen maastoon.
Tarjota sitä mitä asiakas oikeasti tarvitsee. Tämähän on monissa tapauksissa täysin eri asia kuin se mitä asiakas ensi kohtaamisella haluaa.
Hukumme ennustuksiin tekoälystä, robotiikasta ja boteista. Älyteko olisi ylistää inhimillisyyttä. Robotit ovat loistavia olemaan robotteja. Robotit yrittävät imitoida ihmistä, mutta miksi ihmiset yrit
”Tekoälyn ja robotiikan jatkuvasta kehityksestä huolimatta perusasia johtamisessa on yhä se, että ihminen johtaa ihmistä!
Oleellista on omien ajattelu- ja toimintamallien tiedostaminen ja rohkea kyseenalaistaminen.
Jokaisen yrityksen tulisi miettiä tarkkaan mitkä kohtaamiset kannattaa viedä verkkoon kustannusten näkökulmasta. Mutta samanaikaisesti olisi syytä miettiä vielä tarkempaan, mitkä ovat niitä kohtaamisi
Voisiko bisneksen nelinkertaistaminen olla vähintä mitä tavoittelemme? Voisiko 100-kertaistaminen olla normi ja moonshotti sitten se iso juttu?
Mikä meitä vaivaa? Miksi emme murtaudu organisaatiorakenteiden ja vääristävien perinteisten ajattelutapojen kahleista ja pureudu siihen, miksi asiakas ostaa?
Toisen Mielipiteen businessroastissa vieraana Elina Koivumäki ja henkilöbrändäys juridisesta näkökulmasta
Toisen Mielipiteen businessroastissa vieraana Mikko Hyppönen ja aiheena henkilöbrändäyksen riskit.
“Rakas tyttäreni - Aina pitää vastata, koska se on kohteliasta. Toiselle tulee siitä hyvä mieli. Vasta sitten kun pääset bisnesmaailmaan voit lopettaa muille ihmisille vastaamisen. Siellä se on sallit
Jos koet toimialasi tylsäksi etkä usko, että tarinasi kiinnostaa asiakkaita, muista, ettei tylsiä aiheita ole olemassakaan – on vain tylsiä kertojia.
Strategiseen kulttuuriimme liittyvät ehdoton keskenään kilpailun kielto sekä keskinäistä luottamusta vahvistavien rakenteiden ansiosta meillä ei tunneta tarvetta pitää itselle ammatillisesti edukasta
Suomen hyvinvoinnin ja vaurauden taso perustuu siihen, että kuinka hyvin osaamme markkinoida ja myydä brändejämme ulkomailla.
Mitä jos olisit nopealiikkeinen jokapäiväisessä työssä ja kärsivällinen pitkässä juoksussa?
Me asiantuntijat jätämme vastuun siitä, mitä tehdään, mielellään asiakkaalle. Olemme henkisiä alihankkijoita. Kaupallisen kehityksen alimmalla asteella.
Aika usein törmää ajatukseen, että meille on syntynyt kaikki mulle heti nyt -sukupolvi, ja se on tullut työelämään. En usko. Olen törmännyt aivan toisen kaltaisiin esimerkkeihin.
Teoriasokeus saa meidät toimimaan vain näkymättömässä maailmassa, ei näkyvässä.
Suomalainen insinöörikansa uskoo tuotteisiin ja tuotekehitykseen. Myynti ja markkinointi astuvat kuvaan vasta, kun tuote on valmis. Mitä luulet, saako tuotteesta vielä tässä vaiheessa asiakaslähtöisen
Rakas tyttäreni, mitä voisinkaan tehdä nyt ja tulevaisuudessa, ettet sulkisi pois vaihtoehtoja aivan liian aikaisin?
Jos organisaatiokulttuurin sanotaan syövän strategian aamupalaksi, niin vittuileminen puolestaan syövyttää ja sairastuttaa pysyvästi yrityksen kulttuurin. Se lamauttaa ja muuttaa lopulta yrityksen ilm
Markkinoijaa tekoäly ei tee tarpeettomaksi. Markkinoijalle tekoälystä tulee luottokumppani.
Suomessa, jossa riskinottoon on lähes traumaattinen suhtautuminen, moni päätyy yrityksensä myymiseen.
Jos haluamme välttää virheitä, on syytä panostaa robotteihin. Mutta koska ainakin toistaiseksi ihmisyys ja inhimillisyys koetaan monella tapaa arvokkaammaksi kuin virheettömyys, voitaisiinko päättää t
Joko business planeissa kerrotaan askelmerkit, joiden avulla yrityksestä rakennetaan media?
On suorastaan hulluutta täyttää toimistoa saman henkisillä tyypeillä, jos halutaan aidosti uutta ajattelua.
Kun ihmiset kokevat olevansa aidosti yhtä tiimiä ja tuntevat organisaationsa erityispiirteet, voidaan heille antaa uudenlaista vastuuta – vaikkapa uuden esimiehensä rekrytoinnissa.
Onko koolla väliä? Mainonta on numeropeliä. Suostumusmarkkinointi tarvitsee tuhat kertaa vähemmän sivulatauksia kuin massamarkkinointi päästäkseen samaan näkyvyyteen. Datan ei tarvitse olla isoa, kun
Yrittäjän on oltava tekevästi edelläkävijä, jotta voi oikeasti visioida ja palvella asiakkaitaan yhä paremmin, korkeammalta ja uusien näkökulmien siivittämänä.
Henry Fordin ratkaisu ei ollut nopeampi hevonen, vaan auto. Tulevaisuuden ratkaisu autoksi tuskin tulee näyttämään vain paremmalta versiolta nykyisestä perheautosta, vaan se on jotain aivan muuta.
Mitäpä jos sinulle tarjottaisiin suoraan vain niitä asioita, joita haluat ja tarvitset - itsellesi sopivalla tavalla?
Onneton tietotyöläinen sen sijaan on paitsi onneton ihminen, myös onnettoman huono työntekijä. Siksi työkulttuuri ei ole vain yksi yrityksen kilpailukykytekijä. Se on se kaikkein tärkein kilpailukykyt
Strategia on kirkas vain silloin, kun sitä on vaivatonta mitata ja helppo johtaa.
On siis aika riisua ego ja ymmärtää, että olet hankkinut parhaat tekemään asiat paremmin kuin sinä.
Organisaatioiden pitää kyetä näkemään pidemmälle tulevaisuuteen. Miten me voimme johtaa yritystä ilman käsitystä mihin toimintaympäristömme on menossa? Laivan kapteenilla on käytössään kartta ja kompa
Työntekijöiden terveyden lisäksi työterveyshuollon tulisi huomioida päätöstensä vaikutukset yrityksen terveyteen. Sillä vain terve yritys voi pitää hyvää huolta työntekijöistään.
Muodin parissa on sanonta: Muoti on niille, joilla ei ole omaa makua. Bisnesmuodista voi sanoa, että bisnesmuoti on niille, joilla ei ole omia aivoja.
Kun yritys menettää kykynsä kasvaa, siitä tulee zombie. Ja vain etsimällä se herää henkiin.
Ääripäissä yrittäjät saavat aikaisekseen vain säälittävää räpellystä ja korporaatiot hierovat vanhentuneita prosessejaan loputtomiin. Kukaan ei saa mitään järkevää aikaisekseen ja ne tärkeimmät, eli a
Täysin valmista johtajaa ei ole olemassa eikä koskaan tule olemaankaan. Johtajana kehittyminen on jatkuva prosessi, joka ei koskaan saa päättyä.
Robotti välittää informaatiota tai tavaraa, ihminen välittää ihmisestä. Lisäarvo löytyy rakkaudesta, kuten aina. Kun robotteja myydään Prismassa, ei tehokkuudesta saa enää kilpailuetua.
Siinä missä tehdas oli aiemmin arvoa tuottava yksikkö, on modernissa ympäristössä nähtävä tuotantolaitoksena yritys, sen tiimi ja sen verkostot.
Mitä tämä yrittäjämäinen asenne sitten on? Se on sitä, että jokainen työtehtävä suoritetaan sellaisella asenteella, että kukaan ei ole koskaan maailmassa tehnyt tätä tehtävää niin hyvin kuin minä, va
Vaikuttajia on hyödynnetty omien asioiden ajamisessa jo antiikin ajoista lähtien. Vaikuttajamarkkinointiin ollaan silti vasta heräämässä suuressa mittakaavassa. Suomessa kolme vuotta sitten käynnistet
Miltä näyttää mainosrahoitteinen media vuonna 2030? Mainosrahoitteinen media elää murrosaikaa. Perinteitä vaalitaan, perinteisen liiketoiminnan aarteista luodaan uutta tai innovointia tehdään täysi
Sinunlaisia työyhteisön tuhoajia on lähes jokaisessa työyhteisössä organisaation koosta ja toimialasta riippumatta. Sillä ei ole mitään väliä oletko mies vain nainen, nuori tai vanha, hyvin koulutettu
“Voiko työpaikka muka olla hyvä, jos se on voittoa tekevä osakeyhtiö?” kysyi minulta eräs koulutukseni osallistuja. Itse kysyisin samaa mistä vain muusta työpaikasta kuin voitollisesta osakeyhtiöstä.
Työelämässä on mahdollista saavuttaa enemmän vähemmällä ilman, että tuottavuuden kasvutavoitteet johtavat hyvinvoinnin kurjistumiseen. Vastauksena on tilan luominen innostukselle. Innostus on tunne, j
Olen viimeisten vuosien aikana kuullut useita kertoja sanonnan “turvallisesti liiketoiminnasta etäällä oleva markkinointi” puhuttaessa B2B-markkinoinnista. Usein syyttävä sormi osoittaa markkinointipä
Hyvä taide imee mukaansa ja luo elämyksiä. Sisältömarkkinoinnin pitää toki olla hyödyllistä (se on sen olemassaolon edellytys), mutta parhaimmillaan se kohoaa yli tavanomaisen mediatäytteen ja imee mu
Minä olen ollut kovasti innoissani siitä, että luonani käy paljon opiskelijoita. Tekevät päättötyötään, harjoitteluaan, yritystutustumista tai yrityshaastatteluita. Nämä kaikki ovat erinomaisia tapoja
Olipa kyseessä organisaatio tai työtön työnhakija, alkaa uusi työ sen oman toimialan ja sen välittömässä läheisyydessä lymyävien ongelmien löytämisestä. Jos on ongelma, jota kukaan ei vielä ole ratkai
Jos ihmisten LinkedIn profiileihin on uskominen, maailma pursuaa strategiaosaajia ja –ammattilaisia. Jokainen osaa laatia ”voittajastrategioita”, ja tietää mihin suuntaan firmojen tulee mennä. Jos sos
Multa kysyttiin tovi sitten, mikä on se juttu mikä saa mut tekemään johtajana päätöksen, että tehdään tämä in-house. Kysyjä viittasi niihin kymmeneen vuoteen, jona vedin Varustelekaa ja teki itse kaik
Miksi pitää olla raivokkaan sitkeä, jotta voi menestyä? Emmekö voisi suoda menestystä kaikille vähemmällä. Väitän, että kannustavampi ilmapiiri, jossa saa epäonnistua, ruokkii menestystä laajemmin.
Valtaosalla suomalaisista yrityksistä ei ole strategiaa. Niillä on usein vain kaunis ajatus siitä, että ensi vuonna tehdään hitusen suurempi liikevaihto tai vähän kannattavampi vuosi. Toki ajattelua s
Muistan hämärästi ajan, jolloin olin kunnon kansalainen ja kävin oikeissa töissä. Hoidin tiukasti oman tehtäväkenttäni, enkä rönsyillen luonut uusia työpaikkoja tai aiheuttanut yhteiskunnalle muutakaa
Paras tapa uudistaa ajatteluaan on altistua uusille hämmentävillekin ajatuksille, nähdä maailmaa myös toisten näkökulmasta ja keskustelemalla siitä. Kun maailma muuttuu entistä nopeammin, haluamme ant
Ruotsalaiset ovat meitä parempia monissa asioissa. Jääkiekon MM-kisoista Ruotsilla on kultamitaleja yhdeksän verrattuna Suomen kahteen. On myös yleisesti tunnettu tosiasia (lue: en jaksanut/ehtinyt et
Nyt on muodissa, että jokainen vuorollaan kertoo, mikä yhteiskunnassamme on rikki ja miten tilanteen voisi korjata. Kerron oman huoleni ja esitän siihen ratkaisuvaihtoehdon. Ne kuuluisat vanhan liiton
Onko perinteinen asiakaspalvelu kuolemassa sukupuuttoon? Tiedätkö, siis se sellainen kunnon kauppiaskulttuuri, jossa ovikellon kilahtaessa huikataan huomenet ja toivotetaan peremmälle pullantuoksuisen
Ihmisillä on vihdoin mahdollisuus ryhtyä kaikilla elämän alueilla oman elämänsä subjekteiksi. Digitalisoinnin sloganiksi sopiikin antiikin Kreikan filosofin Protagoraan kuuluisa ajatus: ” Ihminen on k
Moderni markkinointi on aivan raajarikko niin kauan, kun myyntiä tehdään vanhoilla kaupparatsukikoilla. Sama ostajan allergia, joka muutti aikanaan markkinoinnin, on nyt muuttamassa myyntiä. Ostaja sa
Olen vihdoinkin tutustunut työmarkkinoiden keskusjärjestöjen viime helmikuussa solmimaan kilpailukykysopimukseen! Eräs älykkö ehti minulle jo sanoakin, että mitäs järkeä tuossa on, sillä kikyhän on jo
Markkinointi on turhaa ja sen voi lopettaa kokonaan. Tämä on hyvä neuvo monille suomalaisyrityksille. Silloin kun ei tosissaan haluta menestyä, markkinointi on vain tuottamaton kuluerä. Se on näpertel
Menestyvien yritysten elinikä laskee jatkuvasti. Uudella vuosituhannella yritysten keskimääräinen elinikä pienuudesta suuruuteen ja siitä unohduksiin on lyhyempi kuin koskaan. Viisikymmentä vuotta sit
Asiakaskokemuksen johtaminen nostaa päätää voimakkaasti myös B2B-yrityksissä. Asiantuntijapalveluita tarjoavissa yrityksissä asiakaskokemuksen kokonaisvaltainen johtaminen ei kuitenkaan ole mahdollist
CIO, henkilöstöjohtaja, CMO, viestintäjohtaja, kehitysjohtaja, CDO, talousjohtaja, kaupallinen johtaja, luova johtaja, toimitusjohtaja. Siinä raskaan sarjan tittelikirjoa. Monella heistä on paikka myö
Elämme yksilöiden aikaa. Meitä on moneen junaan, ja osa jää asemallekin – kuten sanonta menee. Elämme tasa-arvoisuuden aikaa ja maailman vaikuttajien suusta kumpuaa juhlapuheita yhteisöllisyydestä, yh
Kun asiat eivät suju, voimme aina syyttää huonoa johtamista, hankalia työntekijöitä, osaamatonta myyntiä tai haluttomuutta palvella asiakkaita. Monet kerrat olen ollut valmentamassa erilaisia ryhmiä,
Kiky ei hyödytä, vaikka yritys kykenee valmistamaan tuotetta x senttiä halvemmalla tai pudottaa palvelun hintaa 1,23€/h, mikäli niille ei ole kysyntää. Kysyntä perustuu kykyyn tuottaa arvoa asiakkaill
Yrityskulttuureista ja niiden muuttamisesta puhutaan ja kirjoitetaan nykypäivänä paljon etenkin asiantuntijavetoisilla toimialoilla. Sanotaan, että yrityskulttuuri on yksi tärkeimmistä, jollei tärkein
Turvallisella markkinoinnilla ei loukata ketään, muttei herätetä juuri muitakaan tuntemuksia. Se on turvallista. Siitä ei humallu. Siitä ei nauti. Sitä ei muisteta.
Olin viime viikolla mukana BrandWorxxin Brand Day –tilaisuudessa, missä esitettiin vakuuttavaa dataa siitä, mikä rooli vahvalla brändillä on yrityksen arvonmuodostuksessa. Kaikki pystytään muuttamaan
Suomi on limbossa talouden suhteen. Pysymme paikallamme, vaikka olemmekin teknologian kehityksen keskipisteessä. Muu maailma on harppaamassa edelle kilpailussa. Miksi Suomi on jäämässä jalkoihin?
Olin 16-vuotias, kun menin ensimmäisen kerran permanenttiin. Siitä on siis jonkin verran aikaa. Tuon jälkeen joka vuosi olen laitattanut päähäni permiksen monta kertaa vuodessa. Olen istunut muovirull
Toisen Mielipiteen uudessa businessroastissa tutustutaan startup-aktivisti Jussi Muurikaisen matkaan korporaation syövereihin auttamaan Nordea uuteen asiakaskeskeiseen nousuun.
Olen jotenkin tympääntynyt vielä nykyäänkin käytävään keskusteluun miesjohtajuudesta ja naisjohtajuudesta. Mielestäni johtajuus ei ole sidottu sukupuoleen. Muistan kerran olleeni eräässä seminaarissa
– – yrityskulttuuria ei kannata pyrkiä korjaamaan vaan se muuttuu johtamalla prosesseja ja rakenteita uuden strategian tai liiketoimintamallin mukaiseen suuntaan. Kulttuuri muuttuu osana tätä laajempa
Ostokäyttäytymisen muutos on asettanut myyjät uudelle pelikentälle. Nykypäivän myynti on asiakkaan auttamista, melkein kuin myyjä ja asiakas olisivat ystäviä keskenään. Sekä oma että organisaation osa
Tehokkuus on itse asiassa huono mittari menestykseen, koska sähköpostiakin voi lukea 8 tuntia päivässä tehokkaasti, tuottamatta käytännössä mitään.
Mikko on suomalainen yritysjohtaja. Joka kolmas tiistai Mikko käsittelee johtoryhmineen liiketoimintayksikkönsä kehityshankkeita. He kuuntelevat esityksiä ja päättävät mitkä niistä menevät jatkoon ja
Olen usein työssäni ihmetellyt, minkä takia nykyään vielä monissa organisaatioissa puhutaan muutosjohtamisesta ikään kuin se olisi jotain erityistä ja ihmeellistä? Asian merkittävyyden korostamiseksi
Kuluneen vuoden aikana on käyty paljon keskustelua siitä, onko markkinointi yrityksissä strateginen vai taktinen osaamisalue. Toisin sanoen, onko markkinointi johtoryhmän asia vai ei. Kummastelen, mik
Keskustelu markkinoinnin ympärillä oli vuosikymmenen lähinnä kilpataistelua digitaalisen ja ns. perinteisen markkinoinnin kesken. Printtimedian kuolemasta olemme saaneet lukea jo useita vuosia ja sosi
Asiakkaan ääni tuntuu olevan monelle samanaikaisesti yhtäältä kuin suloisinta mielimusiikkia, ja toisaalta kuin karaokebaarista kadulle kuuluvan tulkinnan muotoinen riitasointu. Tämä ristiriita selitt
Jouduin viimeviikolla hauskaan tilanteeseen, jossa myyjä ei osannut myydä haluamaani tuotetta. Myyntitilanteen hauskaksi teki se, että myyjällä oli haluamani tuote kädessään ja itse yritin puoliväkisi
Viimeisessä kymmenessä vuodessa moni asia myynnissä ja markkinoinnissa on muuttunut enemmän kuin viimeiseen viiteenkymmeneen vuoteen. Ihminen voi oppia rajattomasti uutta, mutta joskus suurin hidaste
Jalkapallo on upea laji, parasta mitä voi tehdä futishousut jalassa. Ja muutenkin ihan über, sillä vaikka se on digitalisoitu monin eri versioin, alkuperäinen versio on edelleen elämää suurempaa. Filo
Muistatko milloin ruukkusalaattia alkoi saada kaupoista ympäri vuoden? Aivan – 1990-luvun loppupuolella. Salaatista tuli palvelu. Kaupat pystyivät tarjoamaan asiakkailleen haluttua tuotetta vuoden ymp
Kun asiakas sanoo, ”miten minusta tuntuu, että välitättekö te enää meistä kuten ennen”? Sinä sanot, ”Väitämme tietenkin, mehän teimme juuri asiakastyytyväisyyskyselyn, kävimme tulokset teidän kanssa l
Pyydän anteeksi. Olen ollut väärässä. Se miksi olen ollut väärässä johtuu omaksumastani tiedosta ja siitä miten olen rakentanut johtopäätökseni tämän tiedon perusteella. Kuitenkin tärkein huomio väärä
“Asiakas on aina oikeassa” ja “Asiakas on kuningas”. Edeltävässä lauseessa ei ollut yhtään totuutta, mutta silti noudatamme tuota sanomaa liiketoiminnassamme. Jos teet asiakkaastasi kuninkaan, palvele
Toimittaja Tuomas Enbuske mainitsi eräässä radiohaastattelussa, että suomalaiset tykkäävät työstään enemmän kuin myöntävät. Tajusin, että se on totta. Emmekö saa tykätä työstä tai työnteosta? Vai eikö
Edessäni on yritysten päättäjiä ja johtajia, jotka ovat tulleet kuuntelemaan digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja kuvittelevat voivansa nukkua puheenvuoron ohi ilman kipua. Latelen herätyssanat
Yrityskulttuuri luo yrityksesi selkärangan. Se kokoaa yhteen arvot, uskomukset, asenteet, ajattelutavat ja määritelmän siitä, mitä pidetään arvokkaana. Kulttuuria rakennetaan jokapäiväisellä toiminnal
Digitalisoitumisesta on jo nyt tullut monen yrityksen pahin painajainen, vaikka elämme vasta muutoksen alkua. Gartner ennustaa, että vuoteen 2017 mennessä 20% kaikista markkinajohtajista menettää ykkö
Yrityksen visiota ja strategiaa muodostaessa tärkeät roolit ovat hallituksella ja johtoryhmällä. Monien yritysten ongelma on, että visio ja strategia jäävät kaukaiseksi operatiiviselle johdolle ja työ
Filosofian Akatemian tutkimuksen mukaan Innostunut ihminen on 16% tuottavampi. Kun ihmisellä on tietoa, taitoa ja palava tahto saada valmista priimaa aikaan, johan alkaa tapahtua! Miksi sitten aina ei
Ei voi muuta kuin kateellisena katsoa kaikkea hypeä ja flowta – nasevia blogeja, artikkeleita, vlogeja, webinaareja – kaikesta hienosta uudesta diginatiivien vallankumoukseen liittyvästä nostatuksesta
Tuloksellinen tekeminen tulee siitä, että uskoo siihen mitä tekee. Siksi on tärkeää, että asiantuntijatehtävässä oleva ihminen ei vain puhu asioista, vaan myös tekee ja kokee niitä. Parhaat asiantunti
Me suomalaiset olemme oppineet keräämään ja antamaan asiakaspalautetta. Ja se on hieno asia! Palautteen anto käy kätevästi, sillä yhä useammalla yrityksellä on olemassa järjestelmät palautteen keruuse
Kun Pep Guardiola aloitti vuonna 2008 FC Barcelonan päävalmentajana, joukkueen suurin tähti oli Ronaldinho, jolla oli ollut suuri rooli Barcan voittaessa La Ligan ja Mestareiden liigan. Ronaldinho oli
Modernin markkinoinnin graalin malja: asiakas markkinoi rinnallasi. Hyvä tuote tai palvelu hyvään hintaan ei enää riitä, vaan ne ovat kilpailukykytekijöitä. Nykyään kilpailuetu rakennetaan asiakkaan k
Tarvitsemme yhtälailla rohkeita markkinoinnin kuin liikkeenjohdon visionäärejä. Ja mikä olisi vielä parempaa, tarvitsemme markkinoinnin ja liikkeenjohdon visionäärisiä työpareja.
Me pystymme. Me jaksamme. Me uskallamme. Me menemme. Me teemme. Maailma muuttuu ja suurta osaa ammateista sen kummemmin kuin yrityksistäkään ei yksinkertaisesti ole enää olemassa 10 vuoden kuluttua, j
Kun kierrän Suomea yrittäjätapahtumissa, tulee innostunut mieli. Kohtaan erittäin lujaa tahtoa yrittää ja halua luota yrittämisen kautta työtä ja rakentaa parempaa maailmaa. Viikonloppuna tämä vahva t
Olen samaa mieltä tästä suositusta ja huonosta sloganista. Huono se on siksi, että huonot yrityskulttuurit syövät huonoja strategioita aamupalaksi. Huonossa yrityskulttuurissa meuhkataan paljon, mutta
Keskustan viime vaaleissa lanseeraama #suomikuntoon-toteamus on kaikessa korniudessaan mainio. Huomaan lausahduksen siirtyneen ainakin osaksi myös omaa arkista, joskin hieman ironista, sananparsivaras
Mielestäni kulkeminen sosiaalisessa mediassa hunnutettuna on yhtä tyhmää kuin kadullakin, ellet satu olemaan musliminainen. Miksi peittelisimme oman todellisuutemme, emmehän tee sitä Stockan ovillakaa
Kello soi. Valinta. Käsken sen torkuttaa. Viiden minuutin päästä valitsen lisää uniaikaa. Puolen tunnin päästä herään. Lueskelen Facebookia. Keitän kahvit. Syön aamupalan. Valinta. Istun sohvalle kats
”Numerot eivät valehtele. Ihmiset valehtelevat. Meillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada kvartaalia kuosiin.”, totesi menneen maailman myynninvetäjä, kun maanantaipalaverissa porukkaa pi
Kesä lähestyy vauhdilla. Työntekijät odottavat innolla ansaitsemiaan kesälomia. Yrittäjät yrittävät (jälleen kerran) ottaa muutaman päivän, ehkä jopa viikon hengähdystauon. Terassit avautuvat, mökkika
Kymmenen vuoden päästä meille nauretaan. Siellä ne istuivat autoissaan joka aamu, joka iltapäivä. Kiirehtivät aamutoimissa ja ajoivat perheensä hermoraunioiksi hoputtaessaan aamukiireessä, vain päästä
Minium viable product (MVP) on vaikea käsite. Usein syynä on rohkeuden tai ymmärryksen puute, mutta myöskään itse käsite ei ole yksiselitteinen. Digitalisoituvassa maailmassa on oltava erittäin nopea.
Ongelmana on, että vaikka yhteiskunta on luotu tukemaan ja valmistamaan rivissä seisojia, se ei selviä pelkästään heillä. Se tarvitsee ihmisiä, jotka eivät odota valituksi tulemista tai yleistä hyväks
Minkälaisia päätöksiä tekisit tänään, jos Suomessa ei olisi sosiaaliturvaa tai eläkejärjestelmää? Kysymys ei ehkä ole koskaan käynyt mielessämme, koska oletamme lähtökohtaisesti, että nämä ovat ja tul
Aika on kypsä teknologian inhimillistämiselle. Monen innovaation tavoitteena on yhä useammin piilottaa teknologia ja tarjoilla yhä enemmän tuttua materiaalia ja käyttäjäkokemusta. Olet vierailemassa G
Yritysten myynnissä juostaan tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan, silti varmuus juoksemisen suunnasta uupuu. Ostajien valtaistuminen on muuttanut pelisääntöjä ja saanut pelikirjan sekaisin useassa yr
Suurin työhyvinvointiin vaikuttava tekijä on organisaatioiden johtaminen ja kulttuuri. Vuosikymmenten historia johtajuuden ja organisaatioiden tutkimuksessa antaa varsin selvän kuvan tästä. Kokonaisuu
Hyvän asian huomaa vasta silloin kun sen on menettänyt. Näin on myös intohimon kanssa. Tiedän tämän omakohtaisesta kokemuksesta. Intohimoa ei voi itse tunnistaa silloin kun flow on päällä. Vasta tuon.
Tehokkuus ei tuota. Tehokkuuden sijaan tarvitaan investointeja fiksumpaan tekemiseen: ratkaisuihin, jotka sitouttaa asiakkaan, palkitsemiseen pienistä parannuksista, sitoutumisesta omaan työhön, iloon
Kirjoitin viime viikolla Heebon blogissa tapauksesta Lyons vs. Hubspot. Inbound-markkinointitalo Hubspot oli muutama vuosi sitten palkannut 52-vuotiaan irtisanotun journalistin porukkaan, jonka keski-
Olen viime viikkoina lukenut poikkeuksellisen paljon kirjoituksia, joissa pohditaan kulttuuria ja strategiaa itsessään tai niiden keskinäistä suhdetta. Jutuissa on ollut selkeänä trendinä pyrkimys oso
Länsimainen kulttuurimme tulee tuhoutumaan hyvinvointiin, ja se on hyvä asia. Me pohjoismaisissa hyvinvointiyhteiskunnissa olemme saavuttaneet pisteen, josta alkaa alamäki, jonka päässä odottaa uusi k
Startup ilman tarinaa on kuin kynttilä ilman liekkiä. Ei se valaise eikä lämmitä. Ketään ei kiinnosta missä olet nyt, vaan minne olet matkalla. Kaikki haluavat mukaan, jos puhut upeasta matkakohteesta
Käsittelemme työssämme paljon työn muutosta ja digitaalisen työn tuomia uudenlaisia mahdollisuuksia. Olen kirjoittanut ja puhunut useampaan otteeseen, siitä kuinka työn tekeminen muuttuu ja miten uude
Suomi hengittää viennistä. Hengitys on valitettavasti viime ajat kulkenut kuin allergisella kevät ilman lääkitystä. Kun hengitys ei luista, ei pumppu saa kunnolla happea, jalka ei nouse eikä Suomi-nei
Olen tehnyt markkinoinnin töitä lähes koko urani ajan. On riittänyt, että perusasiat on pidetty pyörimässä ja on osallistuttu kokouksiin, joissa on käsitelty varovaisia värin muutoksia tai verkkosivun
Teknologia kehittyy uskomatonta vauhtia. Meidän kuolevaisten ihmisten on aika ajoin vaikea pysyä perässä, tai edes ymmärtää mitä juuri tapahtui tai mitä on tapahtumassa. Olemme nopeassa digimurroksess
Perinteisen ”savupiipputeollisuuden” ja elektroniikkateollisuuden hiipuminen on nopeasti muuttamassa Suomea yhä selvemmin jälkiteollisesta yhteiskunnasta palvelu- ja informaatioteknologiayhteiskunnaks
Markkinointi on pelkkä myynnin tukifunktio. Sehän on samanlainen operatiivinen funktio kuin kirjanpitokin. Kirjanpito on siinäkin mielessä hyvä verrokki, koska Suomen viennistä saama keskimääräinen ki
Kyniä riittää, mutta niistä puuttuu virta. Isojen organisaatioiden yksi suurimmista jarruista tuntuu olevan se, että kyniä kyllä riittää, mutta niistä puuttuu virta. Organisaatiot ovat rakentuneet pää
Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen ollut mukana useissa erilaisissa projekteissa, joissa on haluttu nostaa asiakas keskiöön. Lisäksi nykyisen roolini puolesta olen päässyt näkemään läheltä, kuinka
Paljon hypeä asiakaskokemuksen ympärillä, mutta miksi? Asiakaskokemus on digitaalisen aikakauden ja ostovallankumouksen aikana ainut tapa erottua ja pärjätä kilpailussa. Se tapa jolla kohtelemme asiak
"Tuo ei toimi meidän toimialalla." Tämä saattaa olla kallein kommentti, mitä korporaatioiden kammioista kuulee. Useat toimijat tekevät aivan turhaan toiminnastan vaikeaa vastustamalla muutosta. Mo
Et kuole samanlaisessa maailmassa, kuin mihin synnyit. Erityisen totta tämä on sinulle, joka synnyt tänään. Riippumatta siitä, että arjen mediakeskustelua hallitsevat aivan muut aiheet (ja pitkälti va
Useimmissa yrityksissä, joissa olen työskennellyt, rekrytointi on ollut tehtävän täyttämistä. Tilanne on ollut usein joku seuraavista: A. henkilö x irtisanoutui, joku tarvitaan tilalle paikkaamaan
Olen miettinyt pitkään poliittisen keskustelun tasoa ja erityisesti mihin meidän poliitikkojen aika todellisuudessa menee? Olenko minä ”huono ihminen” kun tuntuu että keskustelut ovat aivan väärissä a
Soutamista ja huopaamista hallituksen työmarkkinajärjestöille kauppaaman yhteiskuntasopimuksen ympärillä ei ole ollut pitkään aikaan kovin mukavaa seurata. On vaikea sanoa, mikä koko farssissa on mase
Suomi tarvitsee kansainvälisiä menestyjiä. Tämä vaatii kansainvälistä osaamista, mutta ulkomaisten osaajien palkkaamisen pelko on usein esteenä lupaavien ideoiden viemisessä maailmalle tarpeeksi nopea
Kun puu kaatuu jaloille, kuuleeko kukaan metsän horjuvan? Suomessa madellaan historian pisimmän taantuman suossa, länsimainen yhteiskunta on kriisissä ja globaalit haasteet taannuttavat ihmiset struts
Kevään kunniaksi paljastan Suomen ehkä ainoan mahdollisuuden nousta takaisin menestyvien kansakuntien joukkoon. Keino on yksinkertainen, mutta todella lapsellinen. Niille, jotka eivät tätä usko –
Maailmasta on tullut digitaalinen, jatkuvasta muutoksesta uusi normaali. Emme voi johtaa muuttunutta maailmaa vanhan maailman mittareilla, saati strategialla. Se johtaa keinotekoisiin rajoitteisiin, j
Muutoksesta on puhuttu jo pitkään eikä syyttä. Tämän päivän muutosvauhti on kuitenkin jotain täysin ennenkuulumatonta kun puhutaan teknologian ja digitalisaation kehityksestä. Disruption on täällä
Sanat ovat hauskoja. Sanat ja käsitteet. Itse olen käsitteiden kaupparatsu, ja saan melkein päivittäin vastailla kysymyksiin näistä – “Mikä on tärkeintä innovaatiossa?”, “Mitä oppiminen on?” (juu, oik
(muistin viimeisellä raidalla, sun nimesi muistan vaivalla) Suomi on maailman kärkipäässä kun puhutaan teknologiasta ja teknologian kehityksestä. Maassamme terveydenhuolto, koulutus ja elintaso on hui
Yksi viime vuosien hypetetyimmistä sanoista yrityksissä on ollut työntekijälähettilyys. Mitä se oikeasti edes tarkoittaa? Ei muuten ainakaan sitä missä muodossa yritykset sen käytännössä runnovat yrit
Menkäämme asiakkuuksien arvon lähteille ja ammentakaamme sieltä Näin kirjoittaa MARK viikkokirjeessä Anne Korkiakoski, joka on ottanut asiakseen viedä markkinoinnin sanomaa niille takamaille ja kaavoi
"Let’s face it. Maamme on täynnä kokeneita markkinointi-ihmisiä, joille ei ole juurikaan mitään käyttöä. Kukaan ei halua heitä töihin, vaikka heillä on pitkä kokemus. Yleensä syynä tähän pidetään ikär
Meille on annettu kaikki. Kaadettu niskaan. Kannettu ämpärillä. Koulutusta, hyvinvointia, maksutonta kouluruokaa, pitkiä vanhempainvapaita, tukia heikoimmille. Ja miten me vastaamme? Valittamalla. Val
Johtajat tykkäävät jalkauttaa. Jalkauttaminen on tärkeää. Miten muuten ihmiset tietäisivät, mitä on päätetty. Jalkautusprosessi osoittaa, missä palaverissa jalkautus laitetaan liikkeelle ja kuka kerto
Digitalisaatio, globalisaatio ja kasvaneet asiakasodotukset ovat muuttaneet asiakkaidesi ostokäyttäytymistä pysyvästi. Kun aiemmin yrityksesi pystyi ehkä hallitsemaan asiakkaan tiedonsaantia, nyt se v
Yrityksesi tuotteet ovat alansa huippua. Valitettavasti kauppa ei vaan käy tarpeeksi hyvin. Asiakkaat eivät ymmärrä, kuinka laadukkaista tuotteista ovat jääneet paitsi. Pitäisikö tehdä jotain muutakin
Helmikuussa julkaistiin kiinnostava tutkimus suomalaisista yritysjohtajista. Tutkimuksessa oli monta tulosta, joista minunkin on helppo tunnistaa itseni: esimerkiksi sen, että suomalaista firmaa johta
Haluamme nostaa ajattelun ja tekemisen tasoa Suomessa raottamalla huomisen sumuverhoa. Kokosimme Toinen Mielipide –yhteisön alle suomalaisia näkijöitä, tekijöitä ja mielipidevaikuttajia avaamaan kesku