Psykologinen profilointi mahdollistaa henkilökohtaisemman palvelun
Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Myynti- ja palvelutehtävissä työskentelevät ihmiset ovat tehneet sitä kautta aikojen. Kun sinulle myydään tai sinua palvellaan, niin keskustelukumppanina oleva ammattilainen pyrkii laittamaan sinut johonkin “lokeroon”, jonka pohjalta hän pystyy sopeuttamaan omaa toimintaansa ja tekemään asiakaskokemuksesta sinulle miellyttävämmän.
Kun puhutaan digitaalisilla alustoilla tapahtuvasta profiloinnista, on tässä asiassa kuitenkin vielä uskomaton määrä hyödyntämätöntä potentiaalia. Osa on huolissaan tietoturvasta tai siitä että tulisi ostaneeksi liikaa jos myynti tai palvelu on liian hyvää. Tietty varovaisuus onkin tietysti tarpeen, mutta omien henkilötietojen luovuttamisessa piilee myös valtava mahdollisuus: mitäpä jos sinulle tarjottaisiin suoraan vain niitä asioita, joita haluat ja tarvitset – itsellesi sopivalla tavalla?
Monet vihaavat verkkopalveluissa ja digitaalisessa maailmassa juuri mekanistisuutta ja sitä, että omien tarpeiden mukaista palvelua on vaikea saada. Miksi emme auttaisi palveluntarjoajaa tekemään tätä yksilöintiä ja olemaan meille enemmän hyödyksi? EU:n tietosuoja-asetus asettaa selkeät raamit henkilötiedon keräämiselle ja hyödyntämiselle. Nyt on aika siirtyä henkilökohtaisen palvelun uuteen aikakauteen!
Psykologinen profilointi on tätä päivää!
Perinteisesti profilointia on tehty digitaalisilla alustoilla laskennallisesti yksiselitteisten muuttujien, kuten demografiatietojen tai ostohistorian perusteella. Henkilöiden pysyviin luonteenpiirteisiin sekä tilannekohtaisiin tiloihin kuten tunnetilaan tai stressitasoon, on kiinnitetty vähemmän huomiota. Ei siksi ettei ajateltaisi niillä olevan merkitystä, vaan ehkä enemmän siksi, että on ajateltu tällaisen tiedon olevan saavuttamattomissa tai korostuneen hankalaa kerätä. Näin ei kuitenkaan ole.
Ihmisestä on mahdollista kerätä paljon psykologista tietoa. Joko häneltä itseltään kysymällä, tai pelkästään digitaalisen jalanjäljen perusteella. Esimerkiksi sosiaalisen median profiileista löytyvän tekstin perusteella meistä pystyy tekemään varsin luotettavan luonneanalyysin. Ja ei – en tarkoita nyt sitä että asiantuntija käy tekstejä läpi ja tekee niistä tulkintoja. Vaan sitä että tehdään koneellinen tai laskennallinen analyysi sisällöstä, ja arvioidaan sen perusteella todennäköisyys tietyille psykologisten muuttujien arvoille.
Yksipuolistaako profilointi tarjoomaa ja vähentää valinnanvaraa? Ei välttämättä. Mikäli vaihtelu ja tarjooman monipuolisuus on sinulle tärkeää, niin tämä voi sisältyä profiilisi. Ylipäätään profiloinnin hyötyjä ei pitäisi niinkään arvioida tämän päivän kohdennuskokemusten pohjalta, vaan miettiä mitä mahdollisuuksia teknologian ja ajattelun kehitys tällä saralla avaa. Näkymät ovat huimat!
Tällainen psykologinen profilointi mahdollistaa sen, että meille voidaan tarjota sekä luonteellemme että tilannekohtaiselle fiilikselle sopivia tuotteita ja palveluita – tai sopivalla tavalla. Tässä tilanteessa kaikki voittavat: palveluntarjoaja saa lisää kauppaa helpommin, ja kuluttajina tarpeemme tulevat paremmin tyydytetyiksi. Jäljelle ei oikeastaan kuin yksi ainoa kysymys: koska aletaan hommiin?